Тема: Урок-гра «Що? Де? Коли?» Закріплення вивченого матеріалу
про словосполучення
Мета: закріпити в учнів знання про словосполучення, його структуру, засоби
зв’язку, уміння виділяти словосполучення у реченні, визначати головне та
залежне слово; формувати вміння відрізняти словосполучення від речення,
розвивати логічне мислення, мовлення; прищеплювати любов до усної народної
творчості, зокрема до казки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: мовна скарбничка, мультимедійна дошка, алгоритм
розбору словосполучення, рулетка, чорний ящик.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Очікування
дітей.
Оголошення теми мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
-
А чи знайомі ви з цією грою?
Якщо
так, то ви вже знаєте, в чому полягає суть цієї гри. Ви – команда «Знавців», що
грає проти глядачів. Вам пропонуються запитання, які обираєте за допомогою
рулетки. Ваше завдання: правильно відповісти або виконати вправи письмово. За
кожну правильну відповідь гравці отримують один бал. Приз переможця – мудра
сова.
У нас сьогодні командна гра тому про те, як
ви маєте працювати, підкаже девіз, що перед вами на дошці. Розшифруйте його,
підставляючи голосні літери. Уважно
прочитайте вислів.
..д..н з..
вс..х .. вс..
з.. ..дн..г..!
-
Як ви
розумієте даний девіз?
-
Що є
обов’язковим в командній грі?
Дійсно, в командній грі повинна бути
повага, взаємодопомога і взаємопідтримка. Тож, візьміться за руки, побажайте успіху один
одному та вдалої гри. А ми починаємо.
ІІІ. Гра «Що? Де? Коли?»
1.
Чорний ящик.
Увага!
Чорний ящик! Те, що зараз знаходиться в чорному ящику, це усне народне
оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Що це?(Казка).
Молодці!
Невипадково в чорному ящику опинилися казки, адже проти вас гратимуть казкові
герої. Крутіть рулетку, розпочинаємо гру.
1.
Завдання Котика і Півника.
Крутіть
рулетку, стрілка вказує на сектор №1.
З
вами грає … Відгадайте хто?(Читаю загадку)
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
(Котик і півник) Пропонуєють 2 завдання.
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
(Котик і півник) Пропонуєють 2 завдання.
1)
«Утвори
словосполучення». З поданих слів утворіть словосполучення (виконуємо письмово).
(Смачненький)
калачі, не знати (втоми), турбуватись
про (півень), подумати над (завдання), збігти з (гора), сидить на (піч),
забрати в (лис), на (наш) землі.
2) Порівняйте словосполучення за
будовою (усно):
1) збирати ягоди;
2) збирати лісові
ягоди;
3) збирати стиглі
лісові ягоди.
-
То які бувають словосполучення за будовою?
-
З якими словосполученнями вам працювати
легше?
Із завданнями
Котика і Півника ви впорались добре, я задоволена.
Рахунок 1 : 0 на користь знавців (виставляю рахунок).
2.Завдання від Колобка.
Продовжуємо
гру: крутіть рулетку. Сектор №2.
(Читаю загадку)
Хто
кругленький і смачненький,
Із віконця
скік та скік.
Втік від баби
та від діда
До лисички
на язик?
(Колобок) Колобок пропонує такі
завдання.
1) «Підбери синонім». До поданих словосполучень
доберіть синонімічні (виконуємо усно).
Зразок: свято взимку – зимове
свято.
-
Пригадайте, які слова називаються
синонімами?
Нора зайця, шапка батька,
ложка з срібла, метро в Києві, дівчинці десять років, насіння з соняшника.
-
Якою частиною мови виражене головне слово у
кожному словосполученні?
-
Як називаються такі словосполучення?
2) «Лабіринт». За допомогою алгоритму виконайте
розбір запропонованих словосполучень, дописавши слова.
Казка (яка?) …
Говорити (як?)…
Приїхати (куди?) …
Серце (яке?) …
Шукати (що?) …
-
Поясніть, як визначити головне і залежне
слово у словосполученні?
-
На
які групи поділяються словосполучення залежно від того, до якої частини мови
відноситься головне слово?
Молодці!
І це завдання виявилось вам під силу. Отже 2 : 0 на користь знавців.
3.Завдання від Маші.
Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор №3.
(Читаю загадку)

На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
(Маша і ведмідь)
Перед
вами зі своїм завданням Маша.
1)
«Четверте
зайве». Випишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення.
1. Щира посмішка, вовк і ягня, подякував
дядькові, на прохання глядачів.
2. Під калиною, відповідати гарно, дуже
весело, вдячний татові.
3. Осіннього вечора, дзвінко співати, дівчина
малює, солов’їна пісня.
4. Приїхати з Києва, змайструвати верстат,
дерти носа вгору, підтанцьовувати під музику.
-
Зробіть
висновок , які сполучення слів не можна назвати словосполученням?
Чи
стомилися ви?А зараз музична пауза.
Молодці! Ви
впоралися і з цим завданням. Рахунок 3 : 0 на користь учнів 5 класу.
(Виставляємо рахунок).
Чи стомилися ви?А зараз музична пауза.
Музична пауза. Фізкультхвилинка.
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка,
Вирушали на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупнули ногою,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо.
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
4. Завдання від Попелюшки.
Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор №4. З
вами грає…
(Читаю загадку)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(Попелюшка) Підготувала завдання «Антонімічні пари».
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(Попелюшка) Підготувала завдання «Антонімічні пари».
1)
«Антонімічні пари». Прочитайте уривок з
казки. Випишіть антонімічні словосполучення парами.
-
Пригадайте,
які слова називаються антонімами?
Жили колись-то два брати: один багатий, а
другий бідний. От раз зійшлися вони та й заговорили.
Бідний каже:
-
Хоч як гірко у світі жити, а все ж солодко правдою
жити.
-
Де ти тепер знайдеш правду? Немає тепер правди на
світі, тепер скрізь сама кривда. Кривдою краще жити… - відповідає багатий. –
Давай підемо людей питати. Як на твоє скажуть, то я свою худобу тобі віддам. А
як по-моєму, то я твою худобу заберу.
-
З якої казки ці слова?
Відповіді були не точними, тому Попелюшка перемагає, рахунок 3 : 1 на вашу
користь.
5. Завдання від Айболита.
Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор №5.
(Читаю загадку)
Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(Айболит) Які ж завдання пропонує вам лікар Айболит?
1) «Деформований текст». Прочитайте деформований текст, вкажіть, з якої казки
взято уривок.
лоБу бісо вад тибра – боугий ат гатийба. шлиПі ниво
позиватися од напа. оТ нів і жека їм:
-
Хто гавідєда юмо кугадза, гото й вароко дебу. оЩ у вісті є шеситні, шепрудкі,
шельми дан сеу.
2)
Запишіть друге речення, визначте головні
та другорядні члени речення. Чи є словосполучення у цьому реченні? Виконайте
його розбір.
6. Завдання від Червоної Шапочки.
Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор №6.
(Читаю загадку)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів?
(Червона Шапочка)
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів?
(Червона Шапочка)
Проти вас грає Червона Шапочка. Вона пропонує вам
диференційоване завдання, відповідно до рівнів.
1) Скласти казку за уявою на тему “Подорож
осіннього метелика” (І група).
2) Скласти речення за малюнками,
використовуючи
словосполучення
з довідки (ІІ група).
Довідка: багряний листочок, опадає з дерева,
легкий,
мов пір’їнка, шурхотить під ногами, осіння мелодія…
ІV. Підсумок уроку.

Бажаю вам мудрості у всьому і завжди досягати перемог.
V. Домашнє завдання.
Вправа 102.
Переписати вірш, виділити з нього словосполучення, зробити їх розбір.
(Для І групи)
Вправа 101.
Знайти словосполучення, визначити головне і залежне слово.
(Для ІІ групи)
Хто не встиг
написати уявну подорож осіннього метелика, виконати це вдома.
Немає коментарів:
Дописати коментар