Тема. Двоскладові
та трискладові стопи
Стопа – повторювана частина віршованого рядка, яка складається з одного
наголошеного та одного або двох ненаголошених складів. Вона може збігатися із
словом, бути його частиною чи об’єднувати кінець одного слова і початок наступного.
Наприклад:
Густа – медо – ва теп – лота
Висо – кі на – лива – жита.
Стопи бувають двоскладові та
трискладові. Вид стопи визначається кількістю складів та місцем наголосу.
Хорей (від гр. танцювальний) – двоскладова стопа з наголосом на
першому складі.
Ліс і / ві – тер / Ніч зи -/ мо –
ва.
Страш – но / - страш – но / в
тьмі та - / кій.
(В.Сосюра „Вова”)
Ямб (від гр. назва музичного інструмента) –
двоскладова
стопа з наголосом на другому складі.
Люб – лю / вес – ну / та хто / ї
– ї / не лю / бить,
Ко – ли / жи – ття / цві – те /
як пиш / ний сад.
(В.Сосюра „Люблю весну”)
Хорей та ямб – основні
двоскладові стопи. У хореїчних та ямбічних рядках нерідко зустрічається
двоскладова стопа без наголосу – пірихій
(від гр. військовий танець), часом з двома наголосами – спондей ( від гр. сполучення,
зростання). Це супутні стопи.
Трискладові стопи бувають трьох
видів.
Дактиль (від гр. палець, міра довжини) – трискладова стопа з наголосом
на першому складі.
З ра – нньо – го / ран – ку – до
/ піз – ньо – ї / ні – чень – ки/
Гол – ко – ю / де – нно – вер /
ти.
(П.Грабовський „Швачка”)
Амфібрахій (від гр. між короткими,
короткий з обох боків) – трискладова стопа з наголосом на другому складі.
Для не – ї / для не – ї / і жи –
ти / й тво – ри – ти /
Під пра – по / ром ми – ру / й
тру – да/.
(В Сосюра „Хто в рідному
краю...”)
Анапест (від гр. обернений, перевернутий
відносно дактиля) – трискладова стопа з наголосом на третьому складі.
Об – ри – ва / ю – ться звіль / на всі пу - / та,
Що в’я – за / ли нас з дав - / нім жи – ттєм /.
(І.Франко „Товаришам із тюрми”)
Віршовий розмір визначається
двома факторами: видом стоп і кількістю їх у рядку. Наприклад, вірш В.Сосюри
„Вова” написаний чотиристопним хореєм.
Немає коментарів:
Дописати коментар