План
аналізу поетичної строфи
1. Ритм (правильне
розміщення наголошених і ненаголошених складів).
2. Рима (точна, неточна,
повна відсутність співзвуччя).
3. Кількість складів у
рядках.
4. Образність
(декларативність).
5. Лексика (чи відповідає
змісту).
6. Змістова та ідейна
єдність рядків, образів.
7. Милозвучність.
8. Пунктуація.
Орієнтовний аналіз поетичної строфи
Візьмімо
для прикладу строфу з вірша поета-початківця:
Струмочки
скапують з горбочків в річку,
І сніг під сонцем щохвилини тане,
Школярі
радіють красі весни,
Розхристався вітрисько
неслухняний.
Насамперед зауважуємо відсутність перехресної рими в першому та третьому
рядках, а також різну кількість складів.
Натомість схвалюємо досить точне і своєрідне співзвуччя закінчень
другого та четвертого рядків, а також однакову кількість складів у них.
Наголошуємо: якщо це класичний вірш, то
римування рядків у строфах, а також однакова кількість складів у рядках, які
римуються, є умовою обов’язковою.
Тепер
визначаємо ритмічність строфи.
Перші рядки:
Стру-моч / ки
ска /пу-ють/ з гор-боч /ків
в річ /ку,
І сніг / під
сон / цем що / хви-ли / ни та / не.
У цих
рядках використана двоскладова стопа з наголосом на другому складі. Як вона
називається?
Пропонуємо знайти пірихій.
Пірихій – стопа з двох
ненаголошених складів, наголос у яких ставиться умовно.
Звертаємо
увагу на третій рядок: він не відповідає
силабо-тонічній системі віршування. Перебудуємо рядок:”Ра-ді/ють
шко/ля-рі/ кра-сі/ вес-ни”.Тут двоскладова стопа з наголосом на
другому складі.
Завдання:четвертий рядок дослідіть
самостійно.
Лексичне значення слова скапують
у першому рядку не відповідає змісту.
Струмочки „скапувати” не можуть. Вони можуть жебоніти, бігти, дзюрчати.
Відчувається недостатній змістовий зв’язок останнього речення з
трьома попередніми. Четвертий рядок „Розхристався вітрисько неслухняний” доцільно
було б наблизити до перших двох, що описують явища природи, а наступну строфу
розпочати рядком про школярів і розвинути думку.
Зауважимо, що у перших трьох рядках немає
художніх образів. А ось у четвертому гарний образ, який твориться за допомогою
метафори розхристався вітрисько та
епітета вітрисько неслухняний
(інверсія).
У першому рядку порушена
милозвучність – збігаються однакові приголосні (з горбочків в річку), що в
поезії неприпустимо.
Струмочки „скапувати” не можуть. Вони можуть жебоніти, бігти, дзюрчати .
Немає коментарів:
Дописати коментар