пʼятниця, 28 листопада 2014 р.

План аналізу поетичної строфи



План аналізу поетичної строфи

1.     Ритм (правильне розміщення наголошених і ненаголошених складів).
2.     Рима (точна, неточна, повна відсутність співзвуччя).
3.     Кількість складів у рядках.
4.     Образність (декларативність).
5.     Лексика (чи відповідає змісту).
6.     Змістова та ідейна єдність рядків, образів.
7.     Милозвучність.
8.     Пунктуація.


Орієнтовний аналіз поетичної строфи

       Візьмімо для прикладу строфу з вірша поета-початківця:
                                  Струмочки скапують з горбочків в річку,
                                  І сніг під сонцем щохвилини тане,
                                  Школярі радіють красі весни,
                                  Розхристався вітрисько неслухняний.
       Насамперед зауважуємо відсутність перехресної рими в першому та третьому рядках, а також різну кількість складів.
       Натомість схвалюємо досить точне і своєрідне співзвуччя закінчень другого та четвертого рядків, а також однакову кількість складів у них. Наголошуємо: якщо це класичний вірш, то римування рядків у строфах, а також однакова кількість складів у рядках, які римуються, є умовою обовязковою.
       Тепер визначаємо ритмічність строфи.
        Перші рядки:
Стру-моч / ки   ска /пу-ють/   з   гор-боч /ків  в  річ /ку,
І сніг / під  сон / цем   що / хви-ли / ни  та / не.
      У цих рядках використана двоскладова стопа з наголосом на другому складі. Як вона називається?
      Пропонуємо знайти пірихій.
Пірихій – стопа з двох ненаголошених складів, наголос у яких ставиться умовно.
      Звертаємо увагу на третій рядок: він не відповідає силабо-тонічній системі віршування. Перебудуємо рядок:”Ра-ді/ють  шко/ля-рі/  кра-сі/  вес-ни”.Тут двоскладова стопа з наголосом на другому складі.
Завдання:четвертий рядок дослідіть самостійно.
      Лексичне значення слова скапують у першому рядку не відповідає змісту.
Струмочки „скапувати” не можуть. Вони можуть жебоніти, бігти, дзюрчати.
      Відчувається недостатній змістовий звязок останнього речення з трьома попередніми. Четвертий рядок „Розхристався вітрисько неслухняний” доцільно було б наблизити до перших двох, що описують явища природи, а наступну строфу розпочати рядком про школярів і розвинути думку.
           Зауважимо, що у перших трьох рядках немає художніх образів. А ось у четвертому гарний образ, який твориться за допомогою метафори розхристався вітрисько та епітета вітрисько неслухняний (інверсія).
           У першому рядку порушена милозвучність – збігаються однакові приголосні (з горбочків в річку), що в поезії неприпустимо.
Струмочки „скапувати” не можуть. Вони можуть жебоніти, бігти, дзюрчати .

Немає коментарів:

Дописати коментар